Hoe ouder, hoe stijver

Je weet niet beter dan dat je stijver wordt naarmate je ouder wordt. Maar is dit wel zo gewoon als wordt aangenomen? 's Ochtends stijf als je uit bed komt, rekken en strekken gaat moeizamer, je beweegt langzamer en niet meer alle bewegingen zijn haalbaar. Je lichaam slijt. Maar wat als dit anders kan? 

Drukke leefstijl

Veel van de stijfheid die je ervaart komt door spanning in je lichaam. In spieren, maar ook in het dieperliggende weefsel, in pezen en zelfs in organen. Zelfs als je ontspanningsoefeningen doet of ontspannende activiteiten onderneemt, dus zelfs als je ervan overtuigd bent dat je ontspannen bent, zit er spanning in je lichaam. 

Je merkt dit goed met slapen. Heb je een goede nachtrust gehad, dan voel je je veel soepeler dan wanneer je onrustig hebt geslapen.

We hebben geleerd om altijd bezig te zijn. En om altijd door te gaan. Tuurlijk mag je een avondje op de bank hangen met een film (of wat dan ook), maar de dag erna wacht er weer vanalles wat geregeld en gedaan moet worden. Je moet weer aan het werk, of het huishouden nog even doen voor de werkweek weer begint. Of je moet sporten, op visite of de administratie doen. En nog veel meer. 

Oh en pijntjes? Wie heeft er niet geleerd om "er een pleister op te doen en door te gaan"? Of rustiger aan te doen ... maar puntje bij paaltje is dat meestal niet zo heel rustig. Eigenlijk communiceert je lichaam met je, maar Lichaamstaal zat meestal niet in het vakkenpakket. 

Sporten is niet voldoende

Om soepel en gezond te blijven zijn we gaan sporten. Veel bewegen én veel rekken en strekken van de spieren zou je fit, sterk en lenig moeten houden. Maar doet het dat ook? Ik geloof absoluut dat veel en goed bewegen onmisbaar is in een gezonde leefstijl en dat het je sterk maakt. Maar er ontbreekt iets...

Bewegen met aandacht

...Onze aandacht. Bewust bewegen waarbij je aandacht bij de beweging is en waarbij je écht voelt in je lichaam wat er gebeurt, dat maakt het verschil. Hoe klein kun je bewegen en in je lichaam voelen dat je een beweging maakt? Kun je een beweging maken die van buiten onzichtbaar is maar die je wel voelt? Kun je bewegen vanuit 'zachte kracht', zoals het vaak genoemd wordt? Je lichaam vanuit zachtheid bewegen, zonder druk, zonder spanning, geeft een krachtig effect.

Mindful bewegen met Feldenkrais

Een paar maanden geleden begon ik met Feldenkrais bewegingstherapie. Ik had er al eens kennis meegemaakt, maar doordat het vrij onbekend is zijn er maar weinig practitioners. Lang leve dit jaar waarin veel en veel meer online wordt gedaan, want nu vond ik een practitioner die wekelijks online lessen geeft. Hoe makkelijk!

Moshe Feldenkrais was een uitzonderlijke man die in de jaren '60 een bewegingstherapie ontwikkelde doordat hij zichzelf leerde genezen toen hij door ernstige blessures niet meer kon lopen. Zijn inspirerende levensverhaal lees je in zijn boek "Awareness through Movement", waarin ook 12 bewegingslessen zijn opgenomen. 

Gedurende ons leven wennen we onszelf manieren van bewegen aan, die ingesleten raken in ons systeem. Feldenkrais therapie leert je om deze manieren te ontwennen en je lichaam te laten bewegen op de voor het lichaam makkelijkste manier. Je leert weer bewegen alsof je net geboren bent. 

Alles in Feldenkrais therapie draait om aandacht, zachtheid én verbinding. Om kleine, minimale bewegingen die je met minimale inspanning uitvoert. Je leert diep in je lichaam te voelen wat er beweegt en hoe het beweegt. Je lichaam zélf laten bewegen. Je hebt alleen de intentie tot een beweging maar je laat het je lichaam zelf uitvoeren. Je ervaart dat niets in je lichaam op zichzelf staat en alle lichaamsdelen met elkaar verbonden zijn. De resultaten zijn wonderlijk. Diepe spanning verdwijnt. Je lichaam wordt soepel. Je lichaam krijgt de vrijheid om in balans te komen. Om een houding aan te nemen waarin het vrij kan bewegen. Scheef staan, asymmetrie in je lichaam, het meeste ben je niet mee geboren maar is het gevolg van aangeleerde houdingen. Ontwen de gewoonten en je lichaam hersteld.

En yoga dan?

Yoga is fantastisch! En als ik voor mezelf spreek absoluut onmisbaar. Het maakt me fit en sterk en helpt me genezen. Maar het leidt niet tot veranderingen in mijn lichaam op het diepe niveau waarop Feldenkrais dat doet. Het is echt iets wat je moet ervaren ♥ .

“The aim of the Feldenkrais Method is a person that is organized to move with minimum effort and maximum efficiency, not through muscular strength, but through increased consciousness of how movement works.”  

Moshe Feldenkrais

stijfheid komt niet door ouderdom soepel blijven souplesse mindful bewegen lichaamsbewustzijn

Ook meditatie helpt bij het loslaten van diepe spanning.
Volg wekelijks een live online geleide meditatie, check alle info:

Leave a Reply

Your email address will not be published.