Ken je dat gevoel? Dat je wilt stilzitten in je meditatie en dat je dan continu op wilt springen?


Je hebt het helemaal voor elkaar. Een half uur lang tijd om eens rustig te gaan mediteren. Stilzitten en op zoek naar innerlijke rust. Maar die komt niet! In plaats daarvan wil je heel de tijd opspringen en van alles gaan doen.

Mediteren is thuis vaak lastig zolang het nog geen routine is geworden.

En dat komt niet alleen doordat er zoveel afleiding is. Kinderen die aandacht vragen, de post die in de brievenbus valt, de wasmachine die net begint te centrifugeren en je telefoon die piept. Oh ja, vergeten het geluid uit te zetten.


De belangrijkste reden van onrust tijdens mediteren


De belangrijkste reden waarom het lastig is om rustig te zitten en mentaal los te laten, is dat er continu het gevoel van ‘moeten’ is.

Je wéét dat er nú niets hoeft, je hebt geregeld dat je agenda leeg is. Je hebt tijd voor jezelf gemaakt. En toch heb je de drang om op te springen en iets te gaan doen. Gedachten die je vertellen dat je deze tijd niet kunt missen. Dat je nuttiger bezig bent door nu al die taken te gaan afhandelen die in je op komen. Dit komt later wel. Uiteraard is er geen later, want dingen om te regelen zijn er altijd.


Je bent je tijd NIET aan het verdoen.

Wat er gebeurt, is dat je gedachten en gevoelens naar de oppervlakte komen.

Zolang je bezig bent, onderdruk je ze onbewust. Maar zodra je tijd neemt om bij jezelf te zijn, dan gaat je lichaam tegen je praten. En je denken gaat dan extra hard tegen je kletsen. Dat geeft enorme onrust.


Huh? Maar mediteren geeft toch juist rust?


Dat klopt, omdat je met mediteren leert om bewust te zijn en je gedachten en gevoelens te observeren. Nu zijn ze je eigenlijk de baas. Je hebt de leiding overgegeven aan je gedachten. Je bent de assistent geworden in plaats van de manager. En dat geeft je het gevoel dat je in de achtbaan zit! Want die gedachten gaan alle kanten op! Al die onrust wordt goed voelbaar zodra je stil wordt.

Nu begint het echte werk: leren om los te komen van die gedachten en gevoelens. Zodra je hier los van komt, kom je in een ruimte van stilte terecht. Een ruimte in je hoofd, je mind, waar rust is. En dan wordt mediteren een feest.


Mediteren op vakantie


Op vakantie ervaar je dit gevoel makkelijker. Je hebt je dagelijkse leven volledig achter je gelaten dus hoe hard je gedachten ook roepen dat er vanalles te regelen valt, je kunt ze toch niet uitvoeren. Als je er een paar dagen tussenuit bent, is dan ook vaak eenvoudiger om te mediteren. Maar dan kom je weer thuis…


TIP om rust te vinden tijdens het mediteren


  • Zeg bij iedere gedachte die opkomt tegen jezelf: ‘nu niet’ en ‘later is er tijd voor jou’.
  • Beloof je gedachten dat ze aandacht krijgen, maar wel op het moment dat het jou uitkomt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.