Prikkelarm leven bij hersenletsel


Als je hersenletsel ervaart, wil je een omgeving die prikkelarm is. Hoe minder geluid en drukte om je heen, hoe beter. Want al die prikkels, die trekken je batterij in één keer leeg.

Maar toch is een prikkelarme omgeving niet voldoende. Want het kan wel rustig en stil zijn buíten jou, maar hoe zit het binnenin? Is het daar wel prikkelarm?

Gedachten en emoties zijn óók prikkels. En behoorlijk heftige want ze kosten enorm veel energie en trekken je batterij heel snel leeg. Gedachten als ‘zorgen’ die maken dat je hele lichaam in een gespannen staat komt. En als je te veel of langdurig veel negatieve gedachten heb, beland je in de stressmodus, de zogenoemde fight- or flight modus. En dat werkt averechts op je herstel. Denken vormt een flinke belasting voor je hoofd. Je gebruikt er immers je hersenen mee en die hebben nu net al hun kracht en energie nodig om te herstellen.

Rust houden is dan ook niet alleen ‘niets doen in een stille ruimte’.

Rust houden is stil worden van binnen in een stille omgeving.

Dan ben je prikkelvrij.


Prikkelarm van binnen


Stil worden van binnen kun je bereiken door te mediteren.

Een mooi begin maak je met deze oefening:


Terwijl je zit en rustig ademt, ga je met je aandacht naar je gedachten. Kijk of je je er bewust van kunt worden. Steeds wanneer je iets denkt, word je bewust van het feit dat je dat denkt. Je luistert als het ware naar je gedachten in plaats van dat je ze ‘bent’.


Bewustwording is de eerste stap om controle te krijgen over je gedachten. Het vergt oefening, dus geef het niet te snel op.

Leave a Reply

Your email address will not be published.