Hoe kom je van een burn out af?


In het vorige blog kon je al lezen over de – eigenlijk heel simpele en logische – oorzaak van een burn out. In dit blog vervolg ik met een nieuwe tip om van een burn out te herstellen. Eerste tip gemist? Lees het hier terug.


Herstellen van burn out met yoga


Tweede tip – Yoga


Yoga is wat mij betreft echt het nieuwe fitness. Het is zacht en ontspannend maar wat word je er sterk en lenig van!

Maar waarom helpt het je van een burnout af?

In yoga staat aandacht voor jezelf en je lichaam centraal. Door je lichaam bewust te bewegen heb je geen tijd om je zorgen te maken. Je hebt er al je aandacht bij nodig. Door bewust en diep adem te halen breng je jezelf helemaal waar je bent: in de yogales. De buitenwereld lijkt ver weg. Je komt in het nu en je gaat steeds meer relativeren. Letterlijk stap voor stap krijg je meer innerlijke rust.


Wat doet bewegen met aandacht voor je?


Door de bewegingen gaat je energie ook weer lekker stromen. Daarom voel je je meer ontspannen na een yogales. Je lichaam krijgt de ruimte om in balans te komen. Het gaat spanning loslaten uit de  spieren en organen gaan beter functioneren doordat je lichaam uit de stressmodus komt. Het natuurlijk herstelvermogen van je lichaam kan veel beter gaan stromen.


Yoga is een leefstijl


Wekelijks een yogales volgen is echt een aanrader. Maar yoga is meer dan een activiteit, meer dan een nieuwe hobby. Yoga is echt een leefstijl. Dat klinkt misschien gek als je nog nooit yoga hebt gedaan, maar naarmate je vaker yoga beoefend en je meer gaat merken van de effecten dan wordt het net zo belangrijk voor je als eten. Je wilt meer van die effecten, je wilt je goed voelen. En dan gaat het deel uitmaken van je dagritme.

Zeker als je yoga gaat beoefenen om je gezondheid te bevorderen is het belangrijk om yoga practice tot een leefstijl te maken. Maar neem dat niet van mij aan, ga zelf aan de slag met yoga en kijk wat het voor jou doet en hoe het voor je voelt. Creëer je eigen hersteltraject.


Wat zijn de effecten van yoga?


  • rust van binnen
  • stilte in je hoofd
  • je blijer en opgewekter voelen
  • makkelijker kunnen ontspannen
  • je fit voelen
  • meer energie hebben
  • een betere emotionele balans


Yoga en burn out


Yoga is een enorm krachtige tool in het herstel van een burn-out. Tot rust komen terwijl je in beweging bent, mentaal naar binnen keren, je ademhaling verbeteren en ontspannen. Yoga leert je om je minder te laten opslokken door alles wat er in je leven en in je omgeving gebeurt. Het laat je ervaren dat je lichaam een veilig huis is voor je innerlijke zijn, dat je in balans kunt blijven ongeacht wat er om je heen gebeurt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.