Grote stappen gauw thuis?

Grote stappen brengen je ver van huis…


Voor je in dit hersteltraject van hersenletsel kwam, was je gewend om alles te kunnen doen. Het leven wat je leefde, beschouwde je als normaal. Maar nu is dat anders. Nu gaat het allemaal niet meer. Je kunt niet verder. Je staat stil. Voorzichtig neem je een stap voorwaarts. Boem, daar lig je, figuurlijk tenminste. Overbelast. Maar je deed maar zo weinig?


Tijdens je herstel van NAH is het belangrijk om kleine stappen te nemen. Maar wat is klein? Vergeleken met wat je kon, is het al snel een kleine stap. En toch raak je overbelast. Het is een hele puzzel om van NAH te herstellen.


Herstellen doe je door in hele kleine stappen te trainen


Het uitgangspunt voor de stap die je neemt, is de situatie zoals deze nu is.

Uit gewoonte wil je die stap afmeten aan de stappen die je voorheen nam.

Waar bijvoorbeeld voorheen een uur autorijden je moeiteloos afging, lijkt nu 10 minuten simpel. Het is immers een veel kleinere stap. Maar 10 minuten ten opzichte van helemaal niet autorijden, is een hele grote stap.

Je draait het dus om. Kijk waar je nu staat. Kijk niet naar waar je ooit stond.


Hoe bepaal je wat een kleine stap is?


Of een stap klein is, bepaal ik op deze manier:

  • Waar sta ik nu?
    • Ik sta op 2 (van 10)
  • Volgende stap:
    • Ik ga naar 2,1. Dus niet naar 3!

Hoe kleiner de stap, hoe beter.

Ging het wel erg gemakkelijk? Dan neem je toch morgen weer een ministap? En overmorgen weer. Zo bouw je op.


Klein, kleiner, kleinst.

En vanuit kleinst ga je groeien. Dan ben je aan het trainen. Is je stap te groot, dan is het overbelasten in plaats van belasten.

Wat is jouw volgende ministap?


Wil je meer weten over effectieve manieren van trainen? Hoe je kunt opbouwen zonder steeds een terugval te hebben? In het boek ‘Hersenletsel – Balans in je leven‘ leg ik mijn methoden en technieken uitgebreid uit.

Leave a Reply

Your email address will not be published.