Wat is de oorzaak van een burn-out?

En wat kun je eraan doen?

In deze serie ga ik in op de basis oorzaak van burn-out én oplossingen om eruit te komen.


Je voelt het aan jezelf, je trekt het niet meer. Je zit er doorheen maar wat moet je anders dan doorgaan? Een tijd modder je aan maar dan gaat het licht uit. Totaal gebroken zit je thuis met de grote vraag: hoe kom ik hieruit?

Een burn-out komt doordat de hectiek van je leven teveel is geworden. Maar waarom gebeurt dat eigenlijk? Daarvoor duiken we de historie van ons bestaan in.


De historie van het menselijk bestaan


De mens is zo’n 2,5 miljoen jaar geleden op aarde gekomen. We zijn ontwikkeld om te bestaan in harmonie met de natuur. Miljoenen jaren hebben we zo geleefd. We waren deel van de natuur en leefden in het ritme van de natuur. We leefden niet op de klok maar op het licht. We besteedden het grootste deel van de dag aan het vergaren en bereiden van eten én aan het eten zelf. Voeding en voortplanten, dat vatte de dagelijkse beslommeringen samen.


De natuur naar onze hand gezet


Pas een paar duizend jaar geleden begon de mens de natuur naar zijn hand te zetten, maar slechts honderden jaren geleden gingen we ons ervan distantiëren. Geschapen als ‘natuurwezen’, zijn we nu opgesloten in een toxische maatschappij. Ons brein is nog steeds gebouwd voor het leven in verbinding met de natuur, dat is zogezegd ons natuurlijke leven.


De hersenen passen zich aan


Waarom onze hersenen zich ‘nog steeds’ niet hebben aangepast aan onze computercultuur? Nou kijk, de laatste eeuwen afgezet tegen die 2,5 miljoen jaar, laat zien dat het brein nog helemaal niet zoveel tijd heeft gehad om zich aan te passen. De vraag is ook of het dat ooit écht gaat doen, want zoals gesteld is het leven in de huidige maatschappij een onnatuurlijk leven, wat tegen de aard van het mens-zijn ingaat.


Terug naar het nu:


Ons brein is gemaakt om een bepaalde hoeveelheid taken per dag aan te kunnen. Er zijn periodes nodig waarin er mentale en fysieke rust is. Deze rust en activiteit vormen samen de yinyang van lichaam en geest en maken dat we in balans zijn.

Nu echter zijn we hele dagen bezig op een stressvolle manier, ook al ervaar je het vaak niet als stressvol. We zijn het immers gewend, de hele samenleving is druk. Slaap je ook nog onrustig, dan ben je eigenlijk 24 uur per dag je brein aan het belasten. Rustmomenten voor je hersenen zijn er niet. Onze lijven zitten barstensvol adrenaline, die er vaak voor maar een deel ‘uitgesport’ wordt. De momenten die we inlasten voor rust, voelen we ons mega onrustig, omdat ons lichaam nog hyper is en onze geest doorgaat met denken. Bankhangen is daarom ook geen rusten, het vergroot zelfs de onrust in je lichaam en de belasting van je brein, zeker wanneer je tv gaat kijken.

Zelfs een robot kan een dergelijke belasting niet aan 😉. Toch is dit de huidige norm. Doorgaan, doorgaan, doorgaan.


De oplossing


De oplossing ligt dan ook in het niet langer doorgaan. Niet op de manier waarop je nu bent ‘uitgegaan’, daar kom ik in een volgend blog op terug. Maar om burnout op te lossen en te voorkomen, is het een must om onze balans te hervinden. Momenten van inspanning, momenten van ontspanning. Leven in evenwicht. Leven in harmonie met de natuur.

Het verschil met onze huidige leefstijl is groot. Je kunt vaak niet zomaar omschakelen. In deze serie blogs over burnout ga ik je een aantal tips geven die je helpen om weer in balans te komen. In dit blog de eerste tip om uit een burnout te komen.


Van Doorgaan naar Leven in Balans


Eerste tip – Mediteren


Ga werken aan innerlijke rust. Hier is geen ‘snel-succes-methode’ voor. Natuurlijk kan ik je meditatietechnieken geven waarmee je snel resultaat boekt. Maar een staat van diepe innerlijke rust bereik je door te blijven doen. Net zoals je elke dag eten nodig hebt, heb je ook elke dag je dosis rust nodig. Om te starten heb ik deze geleide meditatie voor je. Wil je technieken leren? Lees dan deze starterstips en start met mediteren.

Leave a Reply

Your email address will not be published.